Prisen for kærlighed
Det siges, at kærligheden ikke koster, men påtager nogle sig mere gæld end de kan klare for at holde romantikken igang?
Mens nogle er hurtige til at skære ned på romantikken for at få enderne til at mødes, ser det ud til, at andre forgælder sig ved at købe gaver og overraskelser til deres partner.
Vi har spurgt 1.000 danskere om deres økonomi, og hvordan den påvirker deres kærlighedsliv.
Skærer du ned på kærligheden?
En fjerdedel af de adspurgte siger, at romantiske overraskelser eller date nights er en af de første ting der ryger, når de skal spare penge.
Alder gør en forskel. Den yngre del af befolkningen, som sandsynligvis har en mindre etableret økonomi end deres forældre og bedsteforældre, er mere tilbøjelige til at begrænse deres romantiske ekstravagance og skære ned på disse udgifter, når tiderne er hårde. Næsten halvdelen blandt Gen-Z og hver tredje af Millennial siger, at det er en af de første ting de dropper, mens kun 15 procent af Boomerne siger det samme.
Gaveregn sikrer hengivenhed
Dem som er mest tilbøjelige til at bruge penge på deres partner og komme i gæld, er par med børn. Hver femte med børn oplever, at køb af gaver til deres partner er den mest almindelige årsag til, at de laver et overtræk og kommer i gæld. Vores undersøgelse viser, at mænd i højere grad end kvinder, er villige til at gældsætte sig, for at vinde deres partners hengivenhed.
Ung kærlighed kan vise sig at være dyr. Næsten hver tredje i alderen 22-37 år siger, at deres forbrug på gaver presser dem ud i gæld. Mange unge føler også, at deres partner vil forlade dem, hvis de holdt op med at bruge nær så mange penge på gaver og forkælelse. Mindst tilbøjelige til at komme i økonomiske problemer over kærligheden er den ældste del af danskerne - kun 3 procent bland 65+ siger, at de befinder sig i denne knibe, efterfulgt af Gen-X.
Det er uheldigt, at presset for at bruge penge på romantik er så højt for nogle, da vi ser de direkte konsekvenser, som gæld kan have på forhold og mental sundhed. I forbindelse med valentinsdag, vil mange lede efter den perfekte gave til deres elskede og bruge penge de ikke har til at finansiere den, men ingen bør gældsætte sig i kærlighedens navn.Siv Hjellegjerde Martinsen, Managing Director Market Scandinavia | Intrum
Bange for at miste kærligheden
Nogle føler sig helt sikkert presset til at fortsætte deres forbrug. Heldigvis frygter kun hver tiende dansker, at deres partner vil forlade dem, hvis de holdt op med at bruge nær så mange penge på gaver og forkælelse.
Dog ser vi forholdsvis mange unge, som frygter at deres partner vil forlade dem inden for et år, hvis de holdt igen med gaverne - næsten hver fjerde blandt både Gen-Z og Millennials frygter at blive forladt.
Generelt føler mænd et større pres end kvinder til at bruge penge på gaver – 16 procent siger, at de forventer at bliver forladt inden for et år, hvis mængden af gaver og romantik blev reduceret, sammenlignet med 8 procent af kvinder, som siger det samme.
Vi ser traditionelle kønsroller komme i spil her - både afspejlet i vores forbrugerundersøgelse og i markedsføringen omkring Valentinsdag. Mænd er mere tilbøjelige til at føle et pres, som kan resultere i økonomiske problemer.Morten Trasti, Chief Analyst Scandinavia | Intrum.
Krise bringer par tættere sammen
På trods af at kærligheden kan være dyr, ses mere positive tegn på, at den økonomiske byrde mange har oplevet i forbindelse med coronakrisen, har bragt folk tættere sammen. En femtedel af danskerne siger, at de oplever at modgangen har bragt dem tættere på deres partner.
Særligt de, som har oplevet økonomisk modgang og har mistet indkomst under krisen, oplever at stå tættere sammen som par. Det samme siger 30 procent blandt børnefamilierne, mod kun 15 procent hos par som ikke har børn.
Yngre forbrugere siger især, at denne modgang har været en sammentømrende oplevelse. Næsten en tredjedel af Millennials siger, at Covid-19 har bragt dem tættere på deres partner, sammenlignet hver tiende blandt Boomere. Mænd mener også i højere grad end kvinder, at dette er tilfældet - 23 procent mænd siger dette, mod 16 procent af kvinderne.
Trods mange forbrugere kommer i gæld på grund af kærligheden, er det opmuntrende at se, at mange par oplever, at coronakrisens finansielle byrde har bragt dem tættere sammen. Hos Intrum mener vi, at en åben dialog om gæld er den bedste måde at tackle problemet og mindske bekymringer på.Siv Hjellegjerde Martinsen, Managing Director Market Scandinavia | Intrum