Black Friday: Står vi overfor et skift i forbrugsadfærd?
Fire ud af ti forbrugere i Europa siger, at deres interesse for bærerdygtighed motiverer dem til at begrænse deres forbrug.
Den 29 november er det Black Friday, et salgsfænomen som har spredt sig fra USA og ud over hele verden. I de senere år er synet af forbrugere, der kæmper om gode tilbud, blevet almindeligt. Men i takt med at bæredygtighed bliver mere og mere prominent i samfundet, ændrer vores forbrugsappetit sig da?
Der er tegn på en holdningsændring, set i lyset af resultaterne fra Intrums seneste European Consumer Payment Report, som publiceres den 28. november.
I rapporten angiver 42 procent af respondenterne i 24 lande, at deres interesse i bæredygtighed, har motiveret dem til, at begrænse deres forbrug. Resultaterne er især bemærkelsesværdige i Grækenland (61 procent), Slovakiet og Rumænien (58 procent) samt Portugal (57 procent).
Andre steder i Europa er udtrykket for en ændring imidlertid knapt så stærkt. I den anden ende af skalaen ligger Holland (26 procent) og Storbritannien (29 procent).
Bæredygtige alternativer
Nogle aktivister betragter Black Friday som et klart eksempel, og i år opfordrer ”White Monday bevægelsen” folk til at undgå Black Friday, og i stedet genbruge, reparere og leje tøj og andre varer. Med andre ord omfavne den cirkulære økonomi, ved at fjerne spild, og genbruge det, vi allerede har.
Måske ikke overraskende, taget virkningen af unge klimaaktivister som Greta Thunberg i betragtning, var det de 18-21 årige respondenter, der viste det højeste niveau af enighed (47 procent) i, at tanken om bæredygtighed begrænser deres forbrug.
Om European Consumer Payment Report
Intrum har indsamlet data i 24 europæiske lande, blandt 24.004 forbrugere, for at få indsigt i de europæiske forbrugeres hverdag, herunder forbrugsvaner og evne til at håndtere privatøkonomi.
Hele rapporten for 2019 publiceres den 28. november og vil være tilgængelig på intrum.com/ecpr2019