Beskyt dig mod svindelopkald og falske beskeder 

Intrum vil aldrig bede dig om at dele personlige oplysninger som adgangskoder, betalingsoplysninger eller bekræftelseskoder via telefon, e-mail eller SMS. Hvis du modtager en sådan anmodning, skal du ikke svare. For at beskytte dig mod svindel kan du logge ind på Mit Intrum, hvor du kan se, om du har en sag hos os og foretage sikre betalinger.

Ofte stillede spørgsmål

Har du spørgsmål vedrørende en rykkerskrivelse eller en inkassosag hos os? Her finder du svar på ofte stillede spørgsmål.

Ofte stillede spørgsmål

Hvordan betaler jeg?

Der er forskellige måder at betale på, alt efter hvad der passer dig bedst:

✔ Delvis eller fuld betaling: Log ind på Mit Intrum for at lave enten en delvis eller fuld betaling.

✔ Betalingsaftale: Log ind på Mit Intrum for at oprette en fast, månedlig betalingsaftale, hvis du vil dele betalingen op.

✔ Netbank: Vil du betale via din netbank? Brug FIK-koden, som du har modtaget fra Intrum enten i e-Boks, mail eller brev.

Hvordan logger jeg ind?

✔ Log ind nemt og sikkert på Mit Intrum med MitID.

Hvis dit CPR-nummer ikke er registreret på sagen, skal du i stedet bruge dine personlige loginoplysninger, du har modtaget fra Intrum i e-Boks, mail eller brev. Første gang du logger ind, indtaster du dit CPR-nummer – derefter kan du bruge MitID.

Hvad betyder det at være dårlig betaler?

Hvis gælden ikke betales, kan man registreres som dårlig betaler i kreditregistre som RKI eller Debitorlisten. Det kan få konsekvenser for både privatpersoner og virksomheder.

 

For privatpersoner:

  • Sværere at optage lån, købe på afbetaling eller indgå abonnementsaftaler.
  • Risiko for afslag på lejekontrakter og andre aftaler.

 

For virksomheder:

  • Begrænset adgang til kredit og leverandøraftaler.
  • Sværere at opnå finansiering og vækst.

 

For at blive slettet fra registret skal gælden betales fuldt ud.

Er det sikkert at åbne en mail fra Intrum?

Mails fra Intrum sendes med en sikker-funktion for at beskytte personlige oplysninger. Når en ny besked er tilgængelig, sendes en mail med teksten: "This is a secure message from Intrum. Click the link within 14 days to read your message."

 

Sikker at åbne! Linket kan trygt åbnes for at læse henvendelsen.
✔ Hvorfor denne mail? Beskeder sendes fx som svar på en henvendelse eller for at dele vigtig information.

Om Intrum

Hvem er Intrum?

Vi er en kreditstyrings- og inkassovirksomhed. Vi inddriver gæld på vegne af andre virksomheder og opkøber også gæld fra blandt andet banker.  

Når vi køber gæld betyder det, at du nu skylder pengene til Intrum, i stedet for den oprindelige kreditor eller lånegiver.

Vi ønsker at samarbejde med dig og i fælleskab finde en god løsning på gældsproblemet. Vi tager altid hensyn til din økonomiske situation og opretter en overkommelig betalingsplan, der giver dig mulighed for at tilbagebetale din gæld og fortsætte med dit liv.

Kontakt os og få hjælp af vores inkassorådgivere.

Hvorfor har jeg modtaget et brev fra Intrum?

Du har modtaget et brev fra Intrum, fordi du sandsynligvis har købt et produkt eller en serviceydelse, som du ikke har betalt og virksomheden nu har bedt os om at inddrive gælden.

Gå ikke i panik. Det er helt normalt for virksomheder at benytte et firma som Intrum, til at inddrive gæld der ikke er betalt. Vi ønsker at løse betalingen på en fredelig måde. Kontakt os derfor hurtigst, så kan finde en god løsning sammen

Hvem regulerer Intrum?

Intrum er autoriseret og reguleret af myndighederne i alle de lande vi driver forretning. Vi følger både lokale og EU-baserede reguleringer og praksis.

I Danmark er Intrums primære tilsynsmyndighed Politiets Administrative Center under Rigspolitiet. Herudover følger vi også afgørelser og reguleringer fra alle andre relevante myndigheder, blandt andet Datatilsynets retningslinjer for behandling af persondata (GDPR).

Hvor har Intrum fået mine oplysninger fra?

Vi har fået dine oplysninger af den virksomhed du skylder penge. De har videregivet dine kontaktoplysninger og yderligere information omkring betaling af gælden. Denne information er selvfølgelig holdt strengt fortroligt. 

Betaling

Hvor meget skylder jeg?

Vi har sendt dig et brev, hvori vi forklarer, at vi enten inkasserer din gæld på vegne af en anden virksomhed eller på vegne af os selv. Dette brev viser det beløb, vi mener, du skylder. Hvis du har spørgsmål til dette, er du velkommen til at kontakte os.

Alternativt kan du logge på vores selvbetjeningsportal for at tjekke din konto.

Jeg vil betale med det samme

Log ind på vores selvbetjeningsportal og betal med det samme. Her kan få et overblik og se status på dine sager.

Jeg har allerede betalt

Har du allerede betalt gælden, kan du enten logge ind på vores selvbetjeningsportal for at kontrollere din saldo eller kontakte os for rådgivning og hjælp.

Bemærk venligst at det kan tage 1-4 bankdage for betalingen at blive registreret for os. Hvis du har foretaget betalingen i løbet af denne periode, foreslår vi, at du tjekker sagens status igen efter et par dage. Vær opmærksom på også at betale de pålagte inkassoomkostninger, hvis du har foretaget betalingen efter forfaldsdagen, og inddrivelsesprocessen er startet.

Har du foretaget betalingen til den oprindelige kreditor, bedes du sende en kvittering for betalingen til os.

Hvad hvis jeg ikke kan betale?

Vi vil gerne arbejde sammen med dig for at hjælpe dig med at afvikle din gæld. Vi tager hensyn til din økonomiske situation og opretter en overkommelig betalingsplan, der gør det muligt for dig at tilbagebetale din gæld og få kontrol over din økonomi. Hvis du har økonomiske vanskeligheder, findes der muligheder for gratis gældsrådgivning.

Hvis dette gælder for dig, er det eneste vi beder dig om, at du kontakter os for at informere os om din situation, så vi kan håndtere din sag på den bedst mulige måde.

Jeg er uenig i inkassokravet

Det er ikke min gæld

Hvis du har modtaget et inkassokrav, som du ikke mener tilhører dig, bedes du kontakte os, så vi får mulighed for at undersøge sagen nærmere.

 

 

Persondata og fuldmagter

Hvordan får jeg en fuldmagt?

Ønsker du at hjælpe nogen med deres inkassosag, har du brug for en fuldmagt. Dette er for at beskytte persondata for den person, der har gælden. Derfor bedes I udfylde en fuldmagtserklæring og sende den til os på mail. 

For at vi kan hjælpe dig bedst muligt, bedes du sende fuldmagtserklæringen til den afdeling/mailadresse hos os, som står angivet i inkassobrevet:

Jeg ønsker at betale på vegne af en anden, hvad gør jeg?

Hvis du ønsker at betale på vegne af en anden person, så download venligst denne fuldmagt og send den til os på mail.

Kan jeg oprette en afdragsordning på vegne af en anden?

Ønsker du at oprette en afdragsordning på vegne af en anden, bedes I begge udfylde en fuldmagtserklæring og sende ind til os pr. mail.

Download fuldmagt

 

Var opkaldet ikke til dig?

Fik du et automatiseret opkald, der ikke var til dig?

Fik du et opkald, der ikke var til dig?

Automatiske opkald sendes til det nummer, der er registreret på sagen. Hvis du er helt sikker på, at opkaldet er sendt til dig ved en fejl – og sagen ikke vedrører dig – kan du framelde flere opkald. Det gælder kun, hvis du ikke er den rette modtager. Hvis du er uenig i gælden eller ikke ønsker at betale, kan du læse mere på Jeg er uenig i gælden. Kender du til sagen, så log ind på selvbetjening.intrum.dk for at se dine muligheder.

 

Frameld dig flere opkald på selvbetjening.intrum.dk/faq.